Autosociaal blog: Ben jij onderdeel van het moderne internet?

Voldoet jouw website aan de laatste internetstandaarden?

Het internet is van ons allemaal en wordt dagelijks intensief gebruikt. Door jouw website gebruik te laten maken van moderne internetstandaarden kun je er voor zorgen dat de privacy van jouw websitebezoekers gewaarborgd blijft.


Wat zijn internetstandaarden?

Om gegevens tussen verschillende computers te kunnen uitwisselen zijn er internationale afspraken nodig. Deze noemen we internetstandaarden of –protocollen en zijn cruciaal voor de werking van het internet. Deze protocollen zorgen er namelijk voor dat alles met elkaar wordt verbonden.


Waarom is dit belangrijk?

Mensen gebruiken het internet steeds meer voor privacygevoelige en kostbare transacties. Om dit allemaal veilig te laten verlopen dienen deze standaarden te worden geïmplementeerd op jouw website.


Nieuwe privacy wetgeving

Vanaf 25 mei gaat de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) in. Dit betekent dat de regels omtrent privacy worden aangescherpt. Dit heeft ook invloed op jouw website, want een website is in veel gevallen het startpunt voor het verzamelen van persoonsgegevens. Je verzamelt namelijk al gegevens wanneer mensen een werkplaatsafspraak inplannen via jouw website. En jij als autobedrijf bent verantwoordelijk voor deze gegevens.

Wanneer je deze gegevens niet goed beveiligd kun je hier zelfs (hoge) boetes voor ontvangen. Het is daarom belangrijk om de gegevens veilig op te slaan. Zorg er dus voor dat je CMS (content managementsysteem) up-to-date is en voor een website die alleen te benaderen is via HTTPS op een goed onderhouden webserver.

Daarnaast moet je met alle partijen die bij de persoonsgegevens kunnen een verwerkersovereenkomst afsluiten. Denk hierbij aan je hostingprovider of internetbureau.


Google

Privacy is niet de enige reden waarom jouw internetstandaarden up-to-date moeten zijn. Veiligheid speelt namelijk een steeds grotere rol bij jouw vindbaarheid in Google. Google kijkt immers of je bereikbaar bent via een modern internetadres, je domeinnaam ondertekend is en of je verbinding voldoende beveiligd is. Een veilige website scoort dan ook hoger in Google als een onveilige website en is te herkennen aan het ‘slotje’ in de URL-balk en begint altijd met HTTPS in plaats van HTTP.

Daarnaast blijkt uit een recent onderzoek dat 85% van de mensen niet verder kijkt op een website wanneer deze niet veilig is.


Ben jij onderdeel van het moderne internet?

Er zijn dus genoeg redenen om te zorgen voor een veilige website. Maar veel websites van autobedrijven maken nog geen onderdeel uit van het moderne internet. Zo zijn ze vaak niet of onvoldoende beveiligd en niet bereikbaar via een modern internetadres.

Een goede manier om dit te testen is via de website www.internet.nl Dit is een initiatief van het Platform Internetstandaarden en wordt mede mogelijk gemaakt door de Nederlandse overheid. Door hier je domeinnaam in te voeren kun je direct zien of jouw website klaar is voor het moderne internet.

Gratis tips voor een betere klantenbinding?
Ontvang onze tips voor meer rendement!

Staat u in verbinding met uw klanten?

De relatie met uw klant wordt steeds belangrijker. De manier waarop u omgaat met uw klanten bepaalt in steeds grotere mate of deze klanten bij uw autobedrijf terugkomen.

In de toekomst zal dit alleen maar toenemen. Uw klanten verwachten nu al dat u via meerdere kanalen bereikbaar bent. Voor veel autobedrijven is dit een uitdaging.

Vul onderstaand formulier in en ontvang gratis tips over klantenbinding en klantrelaties. Autosociaal is uw online partner!