Autosociaal blog: Klantbeleving is alles bepalend

Klantbeleving en klantervaring worden in de toekomst steeds belangrijker

Het is al bijna weer zover: de winterbanden wisselweken. Een ideaal moment om in contact te komen met je klanten en te werken aan je klantrelatie. Want persoonlijk contact en een goede klantrelatie zijn doorslaggevend bij de aanschaf van een product (zoals winterbanden) of het maken van een werkplaatsafspraak. Maar hoe benader je nou jouw klantenbestand? En kun je je niet beter richten op nieuwe klanten?


Om gelijk antwoord te geven op de tweede vraag: nee. Het binnenhalen van een nieuwe klant is 5 tot 10 keer duurder dan het vasthouden van een bestaande klant en bestaande klanten leveren tweemaal zoveel omzet op als nieuwe klanten. Bovendien is het geen gegeven dat je huidige klanten zomaar terugkomen. Wanneer je geen aandacht schenkt aan je klantenbestand, bestaat het gevaar dat ze naar de concurrent gaan om te kijken of het gras daar groener is.


In contact komen met je klanten

Gelukkig zijn er allerlei online kansen om je klanten te benaderen om zo je klantrelatie te versterken. Zo kun je bijvoorbeeld een nieuwsbrief sturen via de mail. Door je klanten op gezette tijden te informeren en herinneren aan hun auto onderhoud zullen ze een goed gevoel krijgen bij je bedrijf en bij jou een afspraak inplannen. Let er wel op dat je je klanten niet overspoeld met e-mails. Hierdoor raken ze geïrriteerd en schiet je je doel voorbij.

Een andere manier om je klanten te herinneren aan bijvoorbeeld de winterbandenwissel is door ze een berichtje te sturen op hun telefoon. Dit is mogelijk met een eigen bedrijfsapp.


Laagdrempelig contact

Het mooie aan deze online mogelijkheden is dat je mensen persoonlijk aan kunt spreken en gelijk kunt sturen op het maken van een afspraak voor een winterbandenwissel. Mensen, vooral jongeren, willen namelijk zoveel mogelijk regelen zonder te bellen. Zij vinden het fijner om te chatten of te mailen. Wist je dat 40% van de mensen tussen de 18 en 30 last heeft van bel-angst? Dit is al een groot deel van je doelgroep en dit zal in de toekomst alleen maar toenemen. Misschien herken je het zelf ook wel. Je bent bang om iets verkeerds te zeggen en wilt dit goed kunnen voorbereiden. Dan is het makkelijker om een mailtje of chatbericht te versturen.

Bied daarom de mogelijkheid aan om met je autobedrijf te chatten via je website of een bedrijfsapp. Ook is het goed om een online afspraakmodule te plaatsen op je website. Zo kunnen mensen die zich niet prettig voelen bij een belletje toch nog contact met je opnemen voor het maken van een afspraak.


Het belang van klantrelaties

Door regelmatige contactmomenten in te plannen met je klanten voelen zij zich gewaardeerd. Dit is belangrijk, want klantbeleving en klantervaring worden in de toekomst steeds belangrijker. Dit biedt dan ook mogelijkheden om je te onderscheiden van de concurrentie. Probeer daarom altijd een persoonlijke noot toe te voegen, luister naar je klanten en geef eens wat extra’s. Zo creëer je een vertrouwensband tussen jouw bedrijf en de klant. Handig, want trouwe klanten besteden 67% meer dan nieuwe klanten. Het loont dus wel degelijk om aandacht te besteden aan je huidige klantenbestand.


Gratis tips voor een betere klantenbinding?
Ontvang onze tips voor meer rendement!

Staat u in verbinding met uw klanten?

De relatie met uw klant wordt steeds belangrijker. De manier waarop u omgaat met uw klanten bepaalt in steeds grotere mate of deze klanten bij uw autobedrijf terugkomen.

In de toekomst zal dit alleen maar toenemen. Uw klanten verwachten nu al dat u via meerdere kanalen bereikbaar bent. Voor veel autobedrijven is dit een uitdaging.

Vul onderstaand formulier in en ontvang gratis tips over klantenbinding en klantrelaties. Autosociaal is uw online partner!