Autosociaal blog: Het belang van online reviews

De beste reclame is mond-tot-mondreclame. Ook online.

Iedereen is altijd online en staat continu met elkaar in verbinding. Waar mensen vroeger een positieve (of negatieve) ervaring deelden met de buurman, wordt dit tegenwoordig gelijk online geplaatst. Dit doen ze via beoordelingen, recensies of reviews op verschillende websites. Deze online reviews kunnen dan ook flink wat impact hebben op het (online) imago van jouw autobedrijf


Wat zijn online reviews?

Online reviews zijn beoordelingen of recensies over van jouw bedrijf, welke klanten online delen na een positieve of negatieve ervaring.


Waarom zijn online reviews zo belangrijk voor jouw autobedrijf?

Reviews geven een goed beeld voor de klant wat de kwaliteit van jouw diensten en service is. Het biedt net dat stukje extra informatie die een klant kan doen beslissen om voor jouw autobedrijf te kiezen of de garage enkele straten verderop.

De reviews van klanten hebben ook invloed op jouw ranking in Google. Reviews zijn namelijk extra content voor Google om te bepalen of je daadwerkelijk doet wat je zegt. Namelijk auto’s verkopen, onderhouden en repareren.


Hoe kan jij zelf reviews verzamelen?

Wat je in ieder geval niet moet doen is zelf aan de slag gaan en fictieve recensies achterlaten. Je kunt het beste mensen een persoonlijke e-mail sturen met de vraag of zij een beoordeling achter willen laten, bijvoorbeeld na de verkoop van een occasion. Ook kun je het altijd vermelden op de factuur of benoemen bij het afhalen van een auto.


Welke platformen voor online reviews bestaan er?

Twee bekende reviewwebsites in de autobranche zijn Klantenvertellen.nl en Autobedrijf.tevreden.nl. Op deze websites kunnen jouw klanten eenvoudig een review achterlaten. Een andere bekende reviewsite is Garagereviews van de ANWB, maar de ANWB is op 15 april 2018 gestopt met het aanbieden van deze dienst.

Daarnaast is het ook mogelijk om via Facebook of Google een review achter te laten. Ben je erg actief op social media? Spoor je volgers dan aan om een review achter te laten op Facebook.

Google Mijn Bedrijf
Ook via Google kunnen klanten eenvoudig een recensie achterlaten. Dit is onderdeel van Google Mijn Bedrijf en deze reviews wegen zwaarder mee in de zoekresultaten en zullen prominenter in beeld komen. Het is dus belangrijk om je Google Mijn Bedrijf pagina goed in de gaten te houden.

Wil je meer weten over Google Mijn Bedrijf of heb je hier vragen over? Neem dan eens een kijkje op deze pagina.


Wat doe je met jouw verzamelde reviews?

De reviews die je hebt verzameld op bijvoorbeeld Klantenvertellen.nl zijn gemakkelijk te integreren in jouw website. Doe dit dan ook zodat mensen kunnen zien dat andere klanten jouw autobedrijf positief beoordelen.

Daarnaast loont het om ook te reageren op reviews, zowel op positieve als negatieve reacties. Het geeft je klanten een gevoel gehoord te worden. Misschien kun je een negatieve review zelfs omdraaien in een positieve ervaring voor de klant!

Nog niet overtuigd? Kijk dan eens naar de volgende statistieken:

  • 97% van de consumenten lezen online reviews voor lokale bedrijven
  • 85% van de consumenten vertrouwen online reviews in eenzelfde mate als persoonlijke aanbevelingen
  • Positieve reviews zorgen bij 73% van de consumenten voor meer vertrouwen in het bedrijf
  • 49% van de consumenten vinden een rating van vier sterren het minimum om voor dit bedrijf te kiezen
  • 20% van de Nederlanders schrijft weleens een online review
  • 80% van de Nederlandse consumenten leest een review voordat ze een aankoop doen

Gratis tips voor een betere klantenbinding?
Ontvang onze tips voor meer rendement!

Staat u in verbinding met uw klanten?

De relatie met uw klant wordt steeds belangrijker. De manier waarop u omgaat met uw klanten bepaalt in steeds grotere mate of deze klanten bij uw autobedrijf terugkomen.

In de toekomst zal dit alleen maar toenemen. Uw klanten verwachten nu al dat u via meerdere kanalen bereikbaar bent. Voor veel autobedrijven is dit een uitdaging.

Vul onderstaand formulier in en ontvang gratis tips over klantenbinding en klantrelaties. Autosociaal is uw online partner!