Autosociaal blog: Sta jij in verbinding met je klanten?

Klantrelaties zijn dé troef van het autobedrijf!

Klantrelaties zijn volgens de BOVAG dé troef van het autobedrijf met betrekking tot de toekomst. De manier waarop jij omgaat met je klanten bepaalt in steeds grotere mate of deze klanten bij jouw autobedrijf terugkomen.

Het draait om de manier waarop je als autobedrijf de klanten aan je bindt. Het sociale aspect van je bedrijf wordt steeds belangrijker. Er zijn verschillende manier om klantrelaties te onderhouden en klanten te benaderen.


Wat is het belang van klantenbinding?

Een goede klantrelatie met je klanten kan ervoor zorgen dat je een streepje voor hebt op je concurrenten. Daarnaast is het goed voor de loyaliteit van je klanten en heeft het een positieve invloed op het conversiepercentage.

Zo leveren bestaande klanten meer op als nieuwe klanten en is het vasthouden van je bestaande klanten ook nog eens goedkoper dan het binnenhalen van een nieuwe klant.

Als je focus op nieuwe klanten ten koste gaat van je bestaande klanten, bestaat er dus de kans dat je omzet laat liggen. Bovendien besteden trouwe klanten gemiddeld 67% meer dan nieuwe klanten. Het koesteren van je bestaande klant is dus van groot belang. Maar hoe pak je dit nou aan?


Zet een stap extra

Een standaard klantbenadering werkt niet meer. Klanten verwachten een ‘unieke’ belevenis. Dit kun je doen door echt een relatie aan te gaan met de klant. Klanten moeten het gevoel krijgen dat je hem niet alleen iets probeert te verkopen, maar dat je echt in hem of haar geïnteresseerd bent en wilt helpen.

Benut hierbij je online mogelijkheden: feliciteer je klanten via social media, stuur ze APK-reminders, bied de mogelijkheid om rechtstreeks contact te leggen met een chatfunctie of laat klanten online afspraken inplannen.

Organiseer daarnaast evenementen of acties voor je klanten. Wanneer klanten merken dat je ze niet ‘verwaarloosd’, voelen ze zich gewaardeerd.


Tevreden medewerkers zorgen voor tevreden klanten

Uit onderzoek blijkt dat tevreden medewerkers zorgen voor tevreden klanten. Iedereen wordt namelijk liever geholpen door een vrolijke werknemer die plezier heeft in zijn werk.

Zorg er dus voor dat je collega’s met een goed gevoel in je bedrijf staan. Zij zijn de belangrijkste ambassadeurs van je autobedrijf.


Ga jij een stap extra zetten voor je klanten?

Persoonlijk contact en een goede klantrelatie zijn doorslaggevend bij de aanschaf van een product, zoals een occasion, of het maken van een werkplaatsafspraak. Daarom geven wij ter inspiratie nog enkele tips en feiten om jouw relatie met de klant te versterken:


  • Werk aan je online aanwezigheid
  • Voeg altijd een persoonlijke noot toe
  • Wees flexibel
  • Creëer vertrouwen
  • Luister naar je klanten
  • Geef eens wat extra's
  • Het binnenhalen van een nieuwe klant is 5 tot 10 keer duurder dan het vasthouden van een bestaande klant
  • Trouwe klanten besteden 67% meer dan nieuwe klanten
  • Bestaande klanten leveren tweemaal zoveel omzet op als nieuwe klanten
  • Om het verlies van één klant goed te maken moet een bedrijf 3 tot 7 nieuwe klanten binnenhalen

Gratis tips voor een betere klantenbinding?
Ontvang onze tips voor meer rendement!

Staat u in verbinding met uw klanten?

De relatie met uw klant wordt steeds belangrijker. De manier waarop u omgaat met uw klanten bepaalt in steeds grotere mate of deze klanten bij uw autobedrijf terugkomen.

In de toekomst zal dit alleen maar toenemen. Uw klanten verwachten nu al dat u via meerdere kanalen bereikbaar bent. Voor veel autobedrijven is dit een uitdaging.

Vul onderstaand formulier in en ontvang gratis tips over klantenbinding en klantrelaties. Autosociaal is uw online partner!