Autosociaal blog: Waardeer je klanten

Investeren in je klanten levert omzet op

Het moet een onmisbare activiteit zijn binnen elk autobedrijf: het onderhouden en versterken van klantrelaties. Steeds meer bedrijven zien hier dan ook het nut van in. Gelukkig maar, want in veel gevallen levert een investering in je klanten ook weer de nodige omzet op.


Hét voorbeeld op het gebied van klantrelaties- en waardering is Coolblue. Zo heeft Coolblue bijvoorbeeld een ‘directeur Tevreden Klanten’ en beschikken ze over een ‘Glimlachmanager’. Allemaal bedoelt om een glimlach op het gezicht van de klant te toveren. Met een omzet van meer dan 1,2 miljard euro laten ze dan ook zien dat investeren in je klantrelatie werkt.

Investeren in je klantrelatie

Een standaard klantbenadering werkt niet meer. Klanten willen zich gewaardeerd voelen. Begin bijvoorbeeld een loyaliteitsprogramma, feliciteer klanten met hun verjaardag of herinner ze elk jaar aan hun APK.

Het einde van het jaar is altijd een mooi moment om te werken aan je klantrelatie. Spreek je waardering uit naar je klant en laat merken dat je ze volgend jaar graag terug ziet komen. Dit kun je onder meer doen met een e-mailcampagne of een mooie kerstkaart. Mensen 1x per jaar vertellen dat ze gewaardeerd worden als klant kan al een wereld van verschil maken. Wist je dat trouwe klanten gemiddeld 67% meer besteden dan nieuwe klanten? Bovendien leveren bestaande klanten meer op als nieuwe klanten en is het vasthouden van een bestaande klanten ook nog eens goedkoper dan het binnenhalen van een nieuwe klant. Daarnaast heb je met een goede klantrelatie een streepje voor op je concurrenten. Investeren in je klantrelatie is dus zeker de moeite waard!


Laat je hart spreken

Het organiseren van een speciale eindejaaractie is ook uitermate geschikt om te investeren in de relatie tussen jouw autobedrijf en je klanten. Wij ontwikkelden vorig jaar de campagne Autosociaal verbindt. Met deze campagne gaven wij autobedrijven de kans om de band met hun klanten te versterken. Bedrijven die gebruik maken van een van onze online oplossingen konden klanten aandragen die het verdienden om het nieuwe jaar stralend te beginnen. Vervolgens maakten deze klanten kans op een unieke belevenis die ze nooit meer vergeten.

Deze belevenis wordt uitgereikt door het deelnemende autobedrijf. Een ideale gelegenheid om de relatie tussen jou en de klant te versterken, maar ook om andere klanten te laten zien dat jouw autobedrijf haar klanten waardeert. Een van de deelnemende autobedrijven was Autoservice de Kemp uit IJsselstein. Tineke de Kemp, mede-eigenaar Autoservice de Kemp, over de campagne: ‘Het laat goed zien hoe wij als bedrijf in het leven staan. Het persoonlijke aan ons bedrijf spreekt mensen aan; je bent bij ons geen nummer. Dit is belangrijk met het oog op de toekomst, want mensen zullen dan eerder voor jou als autobedrijf kiezen. Het geeft je een voorsprong ten opzichte van andere autobedrijven. Wij beschouwen de campagne dan ook als een groot succes!’

Ook dit jaar krijgen autobedrijven die zijn aangesloten bij Autosociaal de kans om hun klanten op te geven voor Autosociaal verbindt. Wieke Oostenenk, customer care medewerkster bij Autosociaal: ‘Wij proberen autobedrijven altijd te motiveren om in verbinding te komen met hun klanten. Met onze Autosociaal verbindt campagne willen we autobedrijven blijven inspireren en de kans geven om de relatie met hun klanten te versterken.’


Autosociaal verbindt

Meer informatie over de campagne Autosociaal verbindt vind je op www.autosociaalverbindt.nl. Weten hoe Autosociaal verbindt vorig jaar is afgelopen? Op de website vind je ook de verhalen van de deelnemers van vorig jaar.

Gratis tips voor een betere klantenbinding?
Ontvang onze tips voor meer rendement!

Staat u in verbinding met uw klanten?

De relatie met uw klant wordt steeds belangrijker. De manier waarop u omgaat met uw klanten bepaalt in steeds grotere mate of deze klanten bij uw autobedrijf terugkomen.

In de toekomst zal dit alleen maar toenemen. Uw klanten verwachten nu al dat u via meerdere kanalen bereikbaar bent. Voor veel autobedrijven is dit een uitdaging.

Vul onderstaand formulier in en ontvang gratis tips over klantenbinding en klantrelaties. Autosociaal is uw online partner!