Autosociaal blog: Jouw online visitekaartje

Een website is een belangrijk onderdeel van jouw autobedrijf

Het is tegenwoordig ondenkbaar dat een autobedrijf geen website heeft. Hoe breng je anders je occasions onder de aandacht? Wat echter nog wel vaak het geval is, is dat de website verouderd is: hij is niet mobielvriendelijk, onveilig, heeft een ouderwetse uitstraling en een onduidelijke navigatiestructuur. Maar waarom is een goede website zo belangrijk?


Je website is hét visitekaartje van jouw autobedrijf en speelt een cruciale rol in het maken van een goede eerste indruk. Bezoekers zien jouw website namelijk als een afspiegeling van hoe jij als bedrijf bent. Mensen die een website bezoeken met een slecht of ongebruiksvriendelijk design, zullen deze ook direct weer verlaten en minder snel een auto kopen of een werkplaatsafspraak inplannen. Een gemiste kans dus. Maar waar moet een goede website nou aan voldoen?


Identiteit & uitstraling

Een website geeft bezoekers een eerste indruk van jouw bedrijf. Zorg daarom dat het unieke DNA van jouw autobedrijf goed naar voren komt. Hierbij kan beeld een krachtig middel zijn. Mooie foto’s van je showroom of werkplaats spreken mensen meer aan dan grote lappen tekst. Zeker op de homepagina zullen passende en mooie foto’s een rol spelen in de beslissing van de bezoeker om op de pagina te blijven of hem weer weg te klikken. Gebruik daarnaast niet teveel verschillende kleuren. Hierdoor wordt de website erg onoverzichtelijk en druk.


Gebruiksvriendelijk

Vind jij het ook zo irritant wanneer je niet kunt vinden waar je naar op zoek bent? Een website moet eenvoudig te gebruiken zijn. Hanteer daarom een duidelijke navigatiestructuur, zodat bezoekers makkelijk de informatie kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. Zorg er daarnaast voor dat je website mobielvriendelijk, oftewel responsive is. Wist je dat 80% van het online verkeer van AutoScout24 binnenkomt via mobiele apparaten? Bovendien geeft Google websites die niet mobielvriendelijk zijn een lagere ranking in de zoekmachines.


Online vindbaarheid

Een website kan nog zo mooi en gebruiksvriendelijk zijn, als hij niet gevonden wordt blijft het gewenste resultaat uit. Zoekmachines zoals Google hanteren verschillende technieken om te bepalen hoe hoog een website scoort. Naast het feit dat websites geschikt moeten zijn voor mobiele apparaten, moeten ze ook veilig zijn. Verder speelt ook de laadtijd van je website een rol in de zoekresultaten van Google. Jij vindt het toch ook prettig wanneer een pagina supersnel inlaadt? Nou, zo denkt Google er ook over. Daarom plaatsen ze snelle websites boven een website die traag inlaadt.

Dit zijn voornamelijk technische zaken voor je website. Je kunt je ook nog richten op content, zoals het schrijven van een blog of off-site SEO. Off-site SEO zijn zaken die niet op je website staan, zoals social media en Google Mijn Bedrijf. Dit alles speelt mee bij de vindbaarheid van jouw website.


Veiligheid en modern internet

Online veiligheid wordt steeds belangrijker. Denk maar aan de AVG-wetgeving of de rechtszaken van Facebook omtrent privacy. Toch maken veel websites van autobedrijven nog geen onderdeel uit van het moderne internet en zijn ze onvoldoende beveiligd. Zo dienen websites tegenwoordig te beschikken over een SSL certificaat. Dit is een bestand dat zorgt voor een betere beveiliging van gegevens tussen de server van jouw website en een internet browser (zoals Chrome of Internet Explorer). Testen of jouw website veilig is en klaar voor het moderne internet? Dit kan via de site www.internet.nl. Dit is een initiatief van het Platform Internetstandaarden en wordt mede mogelijk gemaakt door de Nederlandse overheid. Door hier je domeinnaam in te voeren kun je direct zien of jouw website klaar is voor het moderne internet.


Gratis tips voor een betere klantenbinding?
Ontvang onze tips voor meer rendement!

Staat u in verbinding met uw klanten?

De relatie met uw klant wordt steeds belangrijker. De manier waarop u omgaat met uw klanten bepaalt in steeds grotere mate of deze klanten bij uw autobedrijf terugkomen.

In de toekomst zal dit alleen maar toenemen. Uw klanten verwachten nu al dat u via meerdere kanalen bereikbaar bent. Voor veel autobedrijven is dit een uitdaging.

Vul onderstaand formulier in en ontvang gratis tips over klantenbinding en klantrelaties. Autosociaal is uw online partner!