Deel via

Door Renate Maathuis
20 augustus 2020

What is your bigger ‘why’?

Heb je weleens nagedacht over waarom je eigenlijk doet wat je doet? Niet geheel onbelangrijk. We leven nu in een ‘meer betekenis economie’. De klant anno 2020 is op zoek naar de meerwaarde in het waarom van jouw bestaan en waarom jij doet wat je doet. Want met wat je doet, kun je niet altijd het verschil maken. Met hoe je dingen doet, zou je je al iets meer kunnen onderscheiden. Maar met waarom je dat doet, kun je écht verschil maken. Een sterke why stelt je in staat een diepgaande band op te bouwen met je (potentiële) klant.


Het antwoord op de vraag ‘waarom doe je wat je doet’ is in de praktijk toch lastig te beantwoorden. Je wilt niet vervallen in algemeenheden. Door de ‘why’ helder te krijgen, kun je jouw identiteit handen en voeten geven in je communicatie, processen en gedrag. Hierdoor zal de klant een goed gevoel krijgen bij jouw autobedrijf en een lange klantrelatie op willen bouwen. Maar hoe vind je het antwoord op de waarom vraag? En hoe kun je jouw identiteit vervolgens succesvol naar buiten brengen?


Beginnen bij het begin

Ieder autobedrijf is bewust van ‘wat’ ze doen. En dat is voor velen erg eenvoudig uit te leggen. Sommige klanten ervaren ook ‘hoe’ het autobedrijf dit doet aan de hand van USP’s: de unieke verkoop redenen. Maar waar weinig autobedrijven zijn zich echt van bewust zijn is waarom ze doen wat ze doen. Want wat is jouw doel? Waar geloof jij in? En vooral: waar kom jij ’s ochtends voor uit bed? De purpose van jouw autobedrijf is het startpunt voor je identiteit.


What > How > Why > How > What


Een mooi voorbeeld van het naar buiten brengen van de Why is het autobedrijf die de wanden van de receptie naar de werkplaats hebben vervangen in glazen ramen. Hierdoor ervaart de klant transparantie en eerlijkheid. Een succesvolle manier om je identiteit naar buiten te brengen dus! De klant die zich daarmee verbonden voelt, zal zijn auto om die reden bij jou voor onderhoud brengen.


"’Fotografie en video is een effectieve manier om jouw identiteit goed naar voren laten komen. Hierdoor identificeert de (potentiële) klant zich met waar je voor staat en gaat. Maar nog belangrijker is dat het de klant ook direct een extra gevoel van vertrouwen geeft."

Binnen beginnen = buiten winnen

Identiteit begint van binnenuit. Je kan wel transparantie uit willen stralen, als dit intern niet wordt opgepakt ben je nog nergens. Dus begin bij je autobedrijf. En begin bij jezelf. Als ondernemer. Werk je wel in een team waarin je transparant naar elkaar toe bent? En ben jij wel zo transparant naar je werknemers toe? Ontdek de identiteit van jouw autobedrijf en breng de Why van jouw autobedrijf naar voren. Offline én online.


Vraag jezelf vervolgens af: is mijn identiteit wel zichtbaar voor de klant? Of houd ik enkel mijn eigen website netjes en up-to-date? De klant koopt tegenwoordig niet meer het product of de dienst, maar kijkt echt naar het gezicht achter het merk. De klant wil een connectie voelen met jouw merk. Blijf dus zowel offline als online dicht bij jezelf. Sluit je identiteit, je showroom en je website op elkaar aan. Ook social media is een belangrijk kanaal om je identiteit naar voren te brengen en persoonlijke connecties op te bouwen. De klant zal vervolgens een goed gevoel krijgen en open staan voor een langdurige klantrelatie. Oftewel, een win-win voor het autobedrijf én de klant.


Identiteit vs. Imago

Als het om occasions gaat, spreekt het voor zich dat je zoveel mogelijk foto’s maakt. Hiermee kun je de voordelen van de occasion tonen en houd je de aandacht van de klant op verschillende portals langer vast. Maar hoe zorg je ervoor dat de klant jou bezoekt in plaats van het autobedrijf om de hoek? Een krachtige manier om je te onderscheiden van je concurrentie is door reviews. Laat klanten hun ervaring delen over jouw dienstverlening. Daarnaast is fotografie en video ook een effectieve manier om jouw identiteit goed naar voren laten komen. Hierdoor identificeert de (potentiële) klant zich met waar je voor staat en gaat. Maar nog belangrijker is dat het de klant ook direct een extra gevoel van vertrouwen geeft.


Portals als Autoscout24, AutoTrack en Autotrader bieden het autobedrijf de mogelijkheid om een video aan de (potentiële) klant te tonen. Hierdoor kan je op het moment dat de klant zoekt al direct het vertrouwen winnen. Renate Maathuis: ‘Met onze fotografie en video mogelijkheden, voor jouw autobedrijf, creëren we meer dan een online visitekaartje. We brengen jouw identiteit naar voren, waardoor je autobedrijf écht profiel krijgt. En dit betekent direct veel meer voor jouw klant.’’ Dus wie vandaag gezien en gehoord wil worden, investeer in professionele fotografie en video.


Gratis tips voor een betere klantenbinding?
Ontvang onze tips voor meer rendement!

Staat u in verbinding met uw klanten?

De relatie met uw klant wordt steeds belangrijker. De manier waarop u omgaat met uw klanten bepaalt in steeds grotere mate of deze klanten bij uw autobedrijf terugkomen.

In de toekomst zal dit alleen maar toenemen. Uw klanten verwachten nu al dat u via meerdere kanalen bereikbaar bent. Voor veel autobedrijven is dit een uitdaging.

Vul onderstaand formulier in en ontvang gratis tips over klantenbinding en klantrelaties. Autosociaal is uw online partner!