Posts

Door Thijs van der Wal
22 juli 2020
Sturen op onderbuikgevoel en ervaring behoort tot verleden tijd.
De klant verwacht alles: comfort, veiligheid, gemak en service. Echter kan dit alleen worden bereikt als het autobedrijf deze toegevoegde waarde weet te creëren. Veel ondernemers vertrouwen tegenwoordig nog op ervaring en onderbuikgevoel. Zonde, want door al je klantdata te verzamelen en te bundelen, beschik je over keiharde feiten. Maar niet ieder autobedrijf maakt nog gebruik van hun klantdata. Juist het inzetten van klantdata kan, vooral in de automotive branche waar alles steeds competitiever wordt, het verschil kan maken. Streef je naar maximaal rendement, dan kom je er simpelweg met vertrouwen op je onderbuikgevoel en ervaring niet meer mee weg. Maar hoe kom je aan de juiste data? En hoe kun je dit omzetten naar een hogere werkplaatsbezetting?
Inzicht in het gedrag van de klant is onmisbaar om relevant te blijven. Laten we een belangrijke trend van de afgelopen erbij halen, namelijk de toenemende elektrificatie. Er worden steeds meer elektrische auto’s verkocht, waardoor een afname van werkzaamheden in de werkplaats zal ontstaan. Als autobedrijf wil je grip op jouw klant voor de APK en verschillende onderhoudsmomenten. Hiervoor moet je wel de steeds kritischer wordende klant kunnen bereiken. Door gebruik te maken van data kan het autobedrijf de juiste klant benaderen op het moment dat de auto van deze klant toe is aan onderhoud. Niet ieder autobedrijf is zich hiervan bewust of is hier actief mee bezig. Hier laat het autobedrijf kansen liggen.
Is jouw klantdatabestand up-to-date?
Het autobedrijf maakt volop gebruik van klantdata, maar beschikt lang niet over alle informatie van de klant. Zo is slechts 40% van het klantdatabestand van het autobedrijf maar up-to-date. Hier laat het autobedrijf kansen liggen. Een simpel voorbeeld is het verzamelen van e-mailadressen. Dit stelt je in staat om mailtjes te verzenden op het moment dat het relevant is. Denk aan het versturen van een mailtje voor de winterbandenwissel op het moment dat de temperatuur onder de 7ºC zakt. Klantdata stelt het e-mailsysteem in staat om het bericht te personaliseren. Hiermee kan het autobedrijf zoveel meer uit hun klantdata halen. Door het juiste bericht op het juiste moment te versturen, kun je de klant aan je autobedrijf binden en creëer je gelukkige klanten.