Deel via

Door Thijs van der Wal
22 juli 2020

Sturen op onderbuikgevoel en ervaring behoort tot verleden tijd.

De klant verwacht alles: comfort, veiligheid, gemak en service. Echter kan dit alleen worden bereikt als het autobedrijf deze toegevoegde waarde weet te creëren. Veel ondernemers vertrouwen tegenwoordig nog op ervaring en onderbuikgevoel. Zonde, want door al je klantdata te verzamelen en te bundelen, beschik je over keiharde feiten. Maar niet ieder autobedrijf maakt nog gebruik van hun klantdata. Juist het inzetten van klantdata kan, vooral in de automotive branche waar alles steeds competitiever wordt, het verschil kan maken. Streef je naar maximaal rendement, dan kom je er simpelweg met vertrouwen op je onderbuikgevoel en ervaring niet meer mee weg. Maar hoe kom je aan de juiste data? En hoe kun je dit omzetten naar een hogere werkplaatsbezetting?


Inzicht in het gedrag van de klant is onmisbaar om relevant te blijven. Laten we een belangrijke trend van de afgelopen erbij halen, namelijk de toenemende elektrificatie. Er worden steeds meer elektrische auto’s verkocht, waardoor een afname van werkzaamheden in de werkplaats zal ontstaan. Als autobedrijf wil je grip op jouw klant voor de APK en verschillende onderhoudsmomenten. Hiervoor moet je wel de steeds kritischer wordende klant kunnen bereiken. Door gebruik te maken van data kan het autobedrijf de juiste klant benaderen op het moment dat de auto van deze klant toe is aan onderhoud. Niet ieder autobedrijf is zich hiervan bewust of is hier actief mee bezig. Hier laat het autobedrijf kansen liggen.


Is jouw klantdatabestand up-to-date?

Het autobedrijf maakt volop gebruik van klantdata, maar beschikt lang niet over alle informatie van de klant. Zo is slechts 40% van het klantdatabestand van het autobedrijf maar up-to-date. Hier laat het autobedrijf kansen liggen. Een simpel voorbeeld is het verzamelen van e-mailadressen. Dit stelt je in staat om mailtjes te verzenden op het moment dat het relevant is. Denk aan het versturen van een mailtje voor de winterbandenwissel op het moment dat de temperatuur onder de 7ºC zakt. Klantdata stelt het e-mailsysteem in staat om het bericht te personaliseren. Hiermee kan het autobedrijf zoveel meer uit hun klantdata halen. Door het juiste bericht op het juiste moment te versturen, kun je de klant aan je autobedrijf binden en creëer je gelukkige klanten.


"Meer dan 70% van de APK-keuringen gaan aan het autobedrijf voorbij. Verzamel je de juiste gegevens van de klant en herinner je ze vervolgens aan de APK, dan zal de kans zo veel groter zijn dat de klant de APK-keuring bij jouw autobedrijf laat uitvoeren. "

Big data als succesfactor

De klant van het autobedrijf verwacht een steeds betere service en een zo gebruiksvriendelijk mogelijke ervaring via meerdere kanalen. En dan ook nog het liefst allemaal gepersonaliseerd. Verstuur je het juiste bericht op het juiste moment via het juiste kanaal, dan kun je de klant een unieke ervaring bieden. En hoe fijn is het als je hier helemaal geen omkijken naar hebt, omdat het allemaal geautomatiseerd gaat? Door gebruik te maken van Big Data kan de kwaliteit worden overtroffen voor preventief onderhoud aan auto’s, maar ook voor het verbeteren van het klantcontact en het vergroten van klantloyaliteit. Big Data is eigenlijk niets anders dan een grote stapel gegevens dat door de mens niet meer te overzien is. Door algoritmes te ontwikkelen en dit te automatiseren, kan er met deze gegevens veel leuke dingen gedaan worden.


Neem bijvoorbeeld de APK: meer dan 70% van de APK-keuringen gaan aan het autobedrijf voorbij. Verzamel je de juiste gegevens van je klant en laat je hier een algoritme op toepassen, dan kan er per klant worden herkend wanneer de APK verloopt. Herinner je de klant vervolgens aan de APK, dan zal de kans zo veel groter zijn dat de klant de APK-keuring bij jouw autobedrijf laat uitvoeren. Hierdoor zal data een belangrijke succesfactor worden in het verhogen van jouw werkplaatsbezetting.


Edlink: een overkoepeld datasysteem

Voor het verzamelen van data van de klant worden veel systemen en kanalen ingezet, maar er mist meestal een overkoepelend systeem. Een overkoepelend systeem die deze data samenbrengt, aan elkaar koppelt en inzichtelijk maakt voor het autobedrijf. Thijs van der Wal, productmanager edlink:’Edlink is een Customer Data Platform waar alle verschillende databronnen aan gekoppeld kunnen worden. Dit kan het garage management systeem zijn, maar ook een eigen app of website. Eenmaal gekoppeld, analyseert edlink alle gegevens. Dit resulteert in ‘actionable insights’. Actionable insights zijn waardevolle inzichten die omgezet kunnen worden naar concrete acties, zoals het verzenden van e-mails of het aanpassen van de occasionvolgorde op je website.’


In de toekomst zal data nog een grotere rol gaan spelen bij autobedrijven. Blijf dus betrokken bij je data en verhoog de kwaliteit van je dienstverlening. Als mensen eenmaal hun geld aan jou hebben toevertrouwd, is de basis voor een langdurige band met de klant gelegd!


Wil je weten wat ons datasysteem edlink voor jouw autobedrijf kan betekenen? Neem dan contact met ons op!


Gratis tips voor een betere klantenbinding?
Ontvang onze tips voor meer rendement!

Staat u in verbinding met uw klanten?

De relatie met uw klant wordt steeds belangrijker. De manier waarop u omgaat met uw klanten bepaalt in steeds grotere mate of deze klanten bij uw autobedrijf terugkomen.

In de toekomst zal dit alleen maar toenemen. Uw klanten verwachten nu al dat u via meerdere kanalen bereikbaar bent. Voor veel autobedrijven is dit een uitdaging.

Vul onderstaand formulier in en ontvang gratis tips over klantenbinding en klantrelaties. Autosociaal is uw online partner!