Deel via

6 november 2020

Social selling als hét middel om potentiële klanten te werven

Inmiddels zijn tal van onderzoeken uitgevoerd over het acquireren van klanten. Maar welke strategie past nou het beste bij jouw bedrijf? Een vernieuwende salesstrategie die momenteel steeds meer voeten in aarde krijgt is “social selling”. Wat is social selling, hoe werkt het en hoe kan je het toepassen binnen jouw autobedrijf?


Van push naar pull

Veel autobedrijven maken gebruik van verschillende marketingkanalen om de nieuwe- en gebruikte auto’s onder de aandacht van de klant te brengen. Dit wordt in de marketing een “push-strategie” genoemd. Je drukt letterlijk je producten de markt in en wacht af tot er een klant contact opneemt. Met social selling zorg je ervoor dat de strategie wordt omgebogen tot een “pull-strategie”. Dit wil zeggen dat de klant ongeacht het aanbod naar jouw autobedrijf toe komt om in zijn behoeften te worden voorzien. Maar hoe kan je dit bewerkstelligen?

Social selling

Social selling is het proces van onderzoeken, contact leggen en de interactie met klanten aangaan via social medianetwerken. Men kan dit doen door te reageren, te liken en bijdragen van je klanten te delen. Maar ook door zelf waardevolle content te schrijven en beschikbaar te stellen aan klanten. Dit verhoogt je online awareness en schetst jouw bedrijf als dé professional die de klant zoekt.

Hoe om te gaan met deze transformatie?

Het acquisitie proces van een nieuwe klant is in de automotive nogal conservatief. “De klanten komen vanzelf als ik maar het juiste aanbod heb staan” is een bekende uitspraak. Maar de tijd dat iedere zaterdag een volle showroom opleverde en occasionshows druk bezocht waren hebben we achter ons gelaten. En dat het oriëntatieproces tegenwoordig online gebeurd is iedereen wel bekend. Het is dan ook enorm belangrijk dat je meer biedt dan alleen online aanwezig zijn. Sta er ook echt online klaar voor je klanten, wees bereikbaar. Dit kan reactief door het snel beantwoorden van vragen en proactief door aanwezig te zijn op verschillende sociale medianetwerken. Jezelf laten zien binnen deze netwerken zal de relatie tussen jou en je klant significant sterker maken. Hierdoor werk je aan een onderlinge relatie en niet aan een éénmalige transactie. Want wees eens eerlijk. Waarom zou een klant na zijn éérste aankoop, de tweede aankoop ook niet gewoon bij jou doen?


"Het versterken van de klantrelatie heeft tot gevolg dat jij als dé professional wordt gezien waar je klant terecht kan met alle automotive gerelateerde vragen."



Profileer je online

Vraag jezelf eens af welke band je wil creëren met je klant. Je hoeft niet de dingen anders te doen dan anderen om een goede relatie op te bouwen. Wel kun je je als een aanspreekbare expert binnen je vakgebied profileren. Immers, uit onderzoek blijkt dat mensen graag kopen bij experts. Als jij niet de gene bent die de informatie beschikbaar stelt op internet zal je concurrent het wel doen. Gebruik je kennis en expertise om jezelf online te presenteren als autoriteit.


Hoe ontwikkel ik een pull-strategie?

Om tot een pull-strategie over te gaan is het van belang dat je (potentiële) klanten je gaan zien. Dit creëer je door actief bezig te zijn met de online aanwezigheid van je bedrijf. Maar wat moet je nou allemaal doen om tot een pull-strategie te komen?

Deel regelmatig (aantrekkelijke) informatie in de vorm van blogs, nieuwsbrieven & persoonlijke posts. Inmiddels wordt er zoveel online gezocht naar informatie, we leven dus niet meer de tijd om vak inhoudelijke kennis voor jezelf te houden.

Zorg ervoor dat je klant gemakkelijk en snel in contact kan komen met jou. Voeg bijvoorbeeld een chatfunctie toe aan je website en social media kanalen. Dit kan een chat zijn die je zelf bij houdt of die een derde bij kan houden.

Kijk regelmatig op je sociale medianetwerken om te zien wat je klanten zoal bezig houdt en anticipeer hier ook actief op. Stelt een klant een vraag of maakt hij een opmerking? Reageer dan met een passend antwoord op. Dit zal bijdragen aan je zichtbaarheid en daarmee de positionering van jouw bedrijf.


Aanspreekpunt

Het versterken van de klantrelatie heeft tot gevolg dat jij als dé professional wordt gezien waar je klant terecht kan met alle automotive gerelateerde vragen. Of het nou gaat om het aanschaffen van een andere auto of voor onderhoud aan zijn huidige auto. De (potentiële) klant zal je weten te vinden via een kanaal naar eigen wens. Hierdoor zal de salesstrategie van je bedrijf zich transformeren van een conventionele push-strategie tot een vernieuwende pull-strategie. Dit zal bijdragen aan je betrouwbaarheid en geloofwaardigheid.


Gratis tips voor een betere klantenbinding?
Ontvang onze tips voor meer rendement!

Staat u in verbinding met uw klanten?

De relatie met uw klant wordt steeds belangrijker. De manier waarop u omgaat met uw klanten bepaalt in steeds grotere mate of deze klanten bij uw autobedrijf terugkomen.

In de toekomst zal dit alleen maar toenemen. Uw klanten verwachten nu al dat u via meerdere kanalen bereikbaar bent. Voor veel autobedrijven is dit een uitdaging.

Vul onderstaand formulier in en ontvang gratis tips over klantenbinding en klantrelaties. Autosociaal is uw online partner!