Deel via

9 december 2020

Dé relatie met je klant bepaalt het succes van je autobedrijf

We gaan in gesprek met Auto Jawes & Autobedrijf de Hagen. Beide bedrijven waren dit jaar de gelukkige prijswinnaar van de campagne Autosociaal Verbindt. Gastvrije autobedrijven, waar klanten zich op hun gemak voelen. ‘De relatie met onze klanten gaat verder dan alleen hun auto’, aldus Bart Snippenberg.


Het moet een onmisbare activiteit zijn binnen elk autobedrijf: het onderhouden en versterken van klantrelaties. Steeds meer bedrijven zien hier het nut van in. ‘Het opbouwen en onderhouden van lange klantrelaties is onderdeel van onze identiteit. Het is wie we zijn en draagt bij aan ons succes’, vertelt Gerrie Weijman.


Kijken naar de mens achter de klant

Beide bedrijven besteden veel tijd aan klantrelaties. Service, kennis en een persoonlijke benadering, dat is wat (nieuwe) klanten trekt. Gerrie houdt van de interactie met klanten. ‘Hen naar de zin maken, samen een kop theedrinken of even een praatje maken. Dat is heel belangrijk. Klanten vinden het leuk als je interesse toont.’ Wat opvalt is dat beide bedrijven kijken naar de mens achter de klant.


Klantrelatie als fundering voor succes

Het succes van beide bedrijven komt dus grotendeels voort uit de relatie met hun klanten en hun sociale betrokkenheid. Een blik op het klantenbestand bevestigt het effect van deze aanpak. Beide hebben een vaste klantenkring opgebouwd. Klanten verdwijnen eigenlijk alleen maar als ze bijvoorbeeld gaan verhuizen, maar zelfs dan blijven ze meestal nog terugkomen. Beide bedrijven verklaren dit succes door hun menselijke aanpak en persoonlijke benadering. ‘We kennen onze klanten bij naam en zijn op de hoogte van hun persoonlijke situaties. We vragen hoe het met de kleine gaat na een geboorte, sturen een kaartje en klanten ontvangen een felicitatie via onze app of e-mail. Klanten zijn bij ons geen nummer. Hierdoor kunnen we meedenken met de klant, wat als zeer positief wordt ervaren. Dat hun klanten dit prettig vinden blijkt ook wel uit de positieve klantbeoordelingen.

"Hen naar de zin maken, samen een kop theedrinken of even een praatje maken. Dat is heel belangrijk. Klanten vinden het leuk als je interesse toont."



Ontwikkelingen en trends

De ontwikkelingen in de autobranche gaan snel, ook op het gebied van klantcontact. Om onze klanten te blijven behouden moeten we nog beter ons best doen, concluderen beiden. Per e-mail informeren beide bedrijven hun klanten over o.a. het onderhoud van hun auto. Met een eigen app houden ze klanten op de hoogte van onze ontwikkelingen. Klanten zijn vaak verrast dat we hier over beschikken en maken hier volop gebruik van. Ze stellen bijvoorbeeld veel vragen via de chatfunctie en we zorgen er altijd voor dat ze zo snel mogelijk antwoord krijgen. Ook ’s avonds en in het weekend.


‘Wij willen een stap extra zetten voor de klant’

De relatie met hun klanten is de fundering voor het succes. Mede daarom besloten ze deel te nemen aan Autosociaal verbindt. Een campagne waarmee Autosociaal elk jaar autobedrijven de kans geeft om de band met hun klanten te versterken. Autobedrijven die aangesloten zijn bij Autosociaal kunnen klanten aandragen die het verdienen om het nieuwe jaar stralend te beginnen. Vervolgens maken deze klanten kans op een unieke belevenis. ‘Deze campagne past perfect in ons straatje’. ‘Net als Autosociaal willen wij een stapje extra zetten voor de klant. Wij willen meer doen dan de klant van ons verwacht. Dit betekent dat je verder kijkt dan alleen de auto. Daarnaast had ik gelijk een geschikte klant in gedachten die ik aan kon dragen voor de campagne. Iemand die wel een steuntje in de rug kon gebruiken.’ aldus Gerrie Weijman.


Beide bedrijven hebben ontzettend veel leuke reacties over deze campagne ontvangen en worden hier nog regelmatig op aangesproken. Naar mijn mening bevestigt onze deelname aan Autosociaal verbindt het beeld wat klanten van ons hebben, aldus Bart Snippenberg.


Wil je weten hoe het verhaal van Auto Jawes & Autobedrijf de Hagen? Bekijk dan de video op het Youtube-kanaal van Autosociaal.


Gratis tips voor een betere klantenbinding?
Ontvang onze tips voor meer rendement!

Staat u in verbinding met uw klanten?

De relatie met uw klant wordt steeds belangrijker. De manier waarop u omgaat met uw klanten bepaalt in steeds grotere mate of deze klanten bij uw autobedrijf terugkomen.

In de toekomst zal dit alleen maar toenemen. Uw klanten verwachten nu al dat u via meerdere kanalen bereikbaar bent. Voor veel autobedrijven is dit een uitdaging.

Vul onderstaand formulier in en ontvang gratis tips over klantenbinding en klantrelaties. Autosociaal is uw online partner!