Deel via

Door Daan Gunder
4 juni 2020

Coronavirus schudt de automotive in Nederland wakker: Hoe kan jij als autobedrijf anticiperen op de toekomst?

Het coronavirus raakt de automotive aan alle kanten en de gevolgen hiervan zijn niet te overzien noch te voorspellen. Wél is de afgelopen weken erg duidelijk geworden wat het belang is van de online-aanwezigheid van het autobedrijf en het mogelijk maken van alternatieve communicatiekanalen. Zo zijn autobedrijven massaal gaan videobellen met klanten, staan ze de hele dag tot hun beschikking en beantwoorden ze nog sneller alle e-mails en online-aanvragen. Allemaal ontwikkelingen die in een stroomversnelling zijn geraakt, doordat de markt in een razend tempo is veranderd. Ontwikkelingen die on-omkeerbaar zijn voor de lange termijn. In dit artikel ventileer ik jullie graag mijn visie.


Sinds begin 2019 ben ik werkzaam bij Autosociaal als accountmanager en kom ik dagelijks bij autobedrijven over de vloer. Hierdoor krijg ik veel mee van alles wat er bij de ondernemers/managers van autobedrijven speelt. Tot op heden liep de automotive nog voor een deel achter de feiten aan. Uitspraken als “de klanten weten mij wel te vinden voor de onderhoudsbeurt/APK” en “Ik hoef geen goede website, want mijn auto’s verkopen zichzelf wel” zijn mij niet vreemd. Met de komst van de pandemie is dan ook de automotive wakker geschud. We kunnen er nou eenmaal niet omheen; Corona heeft een blijvende digitalisering tot gevolg. Maar hoe kan je als autobedrijf hier het beste op anticiperen?


"Uit onderzoek blijkt dat 75% van de autokopers aangaf dat het online zoekproces het meest belangrijke was bij het maken van een keuze welk autobedrijf zij gingen bezoeken."

Toekomstbestendig

Het is belangrijk dat je je autobedrijf goed profileert. Men maakt een beslissing op basis van de informatie die tot hun beschikking is. Ze zijn op zoek naar gemak, willen op hun wenken bediend worden en leggen graag de verantwoordelijkheid van hun voertuig bij het autobedrijf; zij zijn tenslotte de expert op dit gebied. Tegenwoordig concurreer je niet alleen meer met autobedrijven uit je directe omgeving. Klanten reizen heel Nederland (en verder) af voor een gebruikte auto. En ook voor onderhoud is het niet meer vanzelfsprekend dat deze jaarlijks bij hetzelfde autobedrijf wordt uitgevoerd.


Kijk eens met een kritische blik naar je eigen online showroom en vraag jezelf af: Krijgt de (potentiële) klant een goed gevoel bij mijn bedrijf alvorens hij/zij mijn fysieke showroom bezoekt? En is mijn website eigenlijk wel mobielvriendelijk? Het op orde hebben van je online showroom is in deze tijden immers van cruciaal belang. Dit lijkt zo vanzelfsprekend, maar dagelijks word ik opnieuw geconfronteerd met onwetendheid bij verschillende autobedrijven. Uit onderzoek blijkt zelfs dat 75% van de autokopers aangaf dat het online zoekproces het meest belangrijke was bij het maken van een keuze welk autobedrijf zij gingen bezoeken. En met de Corona omstandigheden zal dit percentage alleen nog maar stijgen. Juist dus degenen die investeren in hun online showroom zullen hier nu en in de toekomst de voordelen van zien.


De Nederlandse gemakscultuur

Grote delen van het aankoopproces zullen klanten nu zelf online gaan regelen, waaronder een proefrit (aan huis). Toch blijft de persoonlijke relatie met het autobedrijf net zo belangrijk. Door alle processen binnen je organisatie te stroomlijnen en zoveel mogelijk te digitaliseren, kun je steeds meer informatie over klanten verzamelen. Door deze data te gebruiken, kun je de klant helpen door ze te herinneren aan betreffende onderhoudsmomenten. Denk hierbij aan een APK-herinnering, bandenwissel momenten en eventueel de zomer- en wintercheck.


Door herinneringen te sturen, kun je de klant stimuleren om een afspraak bij jou te maken. Dit is namelijk gemakkelijk dan zelf weer elders een afspraak in te plannen. Biedt daarnaast eventueel een haal- en brengservice aan. Zo keren klanten sneller terug naar jouw werkplaats en vergroot je tegelijkertijd de binding met de klant. Dit is mijn ogen dé ultieme combinatie tussen digitalisering en het ontzorgen van je klant.


Klantenbinding als onderdeel van je bedrijf

Luister dus naar de klant, de ontwikkelingen in de markt en zorg dat je hier slim op inspeelt. Stoom het autobedrijf klaar voor de toekomst. Blijf zoeken naar moderne manieren om de klant te bereiken, ga mee met de digitale transformatie en maak deze “nieuwe” manieren van communicatie en binding een onderdeel van je bedrijf. Want alleen zo kom je sterker uit deze crisis dan dat je erin bent gestapt. Wil je graag meer weten, of praten over de mogelijkheden voor jouw autobedrijf? Neem dan gerust vrijblijvend contact met mij op. Hoe lastig de afgelopen (en huidige) periode ook voor iedereen is, laat dit een wijze les zijn voor de toekomst!


Gratis tips voor een betere klantenbinding?
Ontvang onze tips voor meer rendement!

Staat u in verbinding met uw klanten?

De relatie met uw klant wordt steeds belangrijker. De manier waarop u omgaat met uw klanten bepaalt in steeds grotere mate of deze klanten bij uw autobedrijf terugkomen.

In de toekomst zal dit alleen maar toenemen. Uw klanten verwachten nu al dat u via meerdere kanalen bereikbaar bent. Voor veel autobedrijven is dit een uitdaging.

Vul onderstaand formulier in en ontvang gratis tips over klantenbinding en klantrelaties. Autosociaal is uw online partner!